
Stap 1: Klaar voor het debatStap 2: Wat voor debat?Stap 3: DebattleStap 4: Debat in de media

Maak een plan en lever dit in bij je begeleider. In het plan komen de volgende punten aan bod:


Maak per debat 3 filmpjes van ongeveer 30 seconden. In de filmpjes is het volgende te zien:
Terug naar overzicht
Stap 1: Klaar voor het debat
Bedenk waar je over gaat debatteren, regel een locatie en verzamel zoveel mogelijk mensen die het leuk vinden om mee te doen aan een debat.
Maak een plan en lever dit in bij je begeleider. In het plan komen de volgende punten aan bod:
- Maak een tijdsplan: wanneer ga je welke stap uitvoeren en hoe lang ben je ermee bezig?
- Schrijf op maximaal 1/2 A4 hoe het debat er uit gaat zien en hoe je campagneboodschap erin voorkomt.
- Waar ga je het debat organiseren? Bijvoorbeeld in een schoolkantine, collegeruimte, gymzaal, sportvereniging, buurthuis of jongerencentrum.
- Hoeveel mensen wil je bij het debat hebben en hoe ga je ze overhalen mee te doen aan het debat?
- Debateer ook op internet. Hoe ga je er voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen mee debatteren? Zetten jullie je stelling op Facebook, Twitter of een forum zoals Viva, Fok of Geen Stijl? Wanneer begin je hier mee?

Begeleider | |
Criteria | Punten |
Het plan voldoet niet aan alle eisen. | Verbeter |
Het plan voldoet aan alle eisen. | 20 |
Het plan is goed en uitgebreid uitgewerkt. | 40 |

Stap 2: Wat voor debat?
Regel een debatlocatie en maak alle onderdelen voor het debat klaar.- Benader de eigenaar van de locatie en haal hem of haar over om mee te doen.
- Regel deelnemers voor het debat: vraag vrienden en familie, ga langs een paar klassen op school, werk samen met een docent of zet het op Facebook.
- Regel apparatuur, zoals microfoons e.d. die je nodig hebt tijdens het debat.
- Laat aan je begeleider in de klas weten waar en hoe laat je debat plaatsvindt.

- Inleiding: Schrijf uit wat je de deelnemers vertelt aan het begin van het debat. Leg uit wat voor project jullie doen, vertel over je stille ramp en wat er tijdens debat gaat gebeuren.
- Welke debatvorm ga je gebruiken? Voor ideeën kijk je op www.debatindeklas.nl/debatvormen of Google je op ‘Lagerhuis’ en ‘debatbattles’.
- Wat zijn de huisregels van het debat?
- Hoe lang duurt het debat?
- Hoeveel tijd is er per stelling?
- Hoe worden deelnemers verdeeld? Mogen ze zelf kiezen of ze voor of tegen zijn? Of delen jullie ze in twee groepen in: voor- of tegenstanders?
- Mag je elkaar in de reden vallen of moet je een bordje omhoog steken als je iets wilt zeggen?
- Bedenk 4 stellingen waar mensen voor of tegen kunnen zijn. Gebruik hierbij je campagneboodschap.
- Schrijf per stelling 3 argumenten voor en 3 argumenten tegen op. Op deze manier kunnen jullie het debat een beetje op gang helpen. Bijvoorbeeld:
- Stelling: ‘In Nederland doen wij mee aan kindslavernij’
- Eens: Zolang wij producten blijven kopen die gemaakt zijn door kindslaven, doen wij mee aan kindslavernij.
- Oneens: Je kunt niet van elk product uitzoeken of het gemaakt is door kindslaven. Als je per ongeluk zo’n product koopt, doe je nog niet mee aan kindslavernij.
- Hoe laat je de stellingen zien? Schrijf je ze op vellen papier of zet je ze in een PowerPoint?
- Maak een verdeling: Wie is de gespreksleider en wie debatteert mee? Is er een jury of deskundige aanwezig?
- Maak een plattegrond van hoe de deelnemers gaan zitten: door elkaar heen of worden ze opgesplitst in ‘eens’ en ‘oneens’? Zitten ze in een kring of tegenover elkaar?
- Afsluiting: Wat vertel je aan het einde van het debat? Het is goed om positief af te sluiten en deelnemers te laten zien wat ze zelf kunnen doen aan de stille ramp.
- Welke apparatuur en materialen heb je nodig om het debat te voeren? Denk aan een computer voor een PowerPoint-presentatie of posters met de stellingen, ‘eens’ en ‘oneens’ kaartjes of groene en rode bordjes en een kookwekker om de tijd bij te houden.
Commandocentrum | |
Criteria | Punten |
Het debat leert de deelnemers weinig over de stille ramp en ziet er simpel uit (powerpoint met tekst, standaard debatvorm). | 50 |
Het debat leert de deelnemers weinig over de stille ramp, en ziet er mooi uit (zelfgemaakte antwoordbordjes, filmpjes, creatieve debatvorm). | 80 |
Het debat leert de deelnemers veel over de stille ramp en ziet er simpel uit (powerpoint met tekst, standaard debatvorm). | 125 |
Het debat leert de deelnemers veel over de stille ramp, en ziet er mooi uit (zelfgemaakte antwoordbordjes, filmpjes, creatieve debatvorm). | 200 |

Stap 3: Debattle
Tijd voor het debat! Begeleid het debat en laat de deelnemers stevig met elkaar in discussie gaan.
Maak per debat 3 filmpjes van ongeveer 30 seconden. In de filmpjes is het volgende te zien:
- Filmpje 1:
- De mensen die meedoen aan jullie debat.
- De inleiding van het debat.
- Filmpjes 2 en 3:
- Jullie leggen het publiek een stelling voor.
- De reactie van iemand op de stelling.
- Let op! Zorg dat alle teamleden in de filmpjes te zien zijn.
- Laat alle deelnemers aan het debat hun handtekening zetten op een lijst. Laat de lijst in het commandocentrum zien.
Laat de filmpjes bij terugkomst in het commandocentrum zien.
Commandocentrum |
Punten voor filmpjes (max. 3 filmpjes per debat) |
7 punten per filmpje bij een inhoudelijk zwak debat. |
15 punten per filmpje bij een inhoudelijk sterk debat. |
Punten voor publiek bij inhoudelijke zwak debat |
25 punten bij minimaal 8 personen in beeld |
50 punten bij minimaal 15 personen in beeld |
100 punten bij minimaal 30 personen in beeld |
Punten voor publiek bij inhoudelijke sterk debat |
50 punten bij minimaal 8 personen in beeld |
100 punten bij minimaal 15 personen in beeld |
200 punten bij minimaal 30 personen in beeld |

Stap 4: Debat in de media
De beste plaats voor je debat is natuurlijk in de krant of op internet. Zo leren nog veel meer mensen over je stille ramp.
- Benader de redacties van kranten, tijdschriften, nieuwsbrieven of internetsites en haal ze over om een artikel over je debat te plaatsen.
- Als er direct aandacht wordt besteed aan je debat, post je een berichtje op jullie groepspagina met een link naar het nieuwsbericht.
- Als ze toezeggen om aandacht aan jullie campagne te besteden, zorg dan voor een bevestiging die je als bewijsmateriaal kunt laten zien of horen in het commandocentrum.
Commandocentrum | ||
Criteria | Punten inhoudelijk zwak debat |
Punten inhoudelijk sterk debat |
Er is aandacht besteed aan het debat in een medium met een erg klein bereik, bijvoorbeeld het intranet van school of het is zelf op internet geplaatst. | 20 | 40 |
Er is aandacht besteed aan het debat in een medium met een klein bereik, bijvoorbeeld een schoolkrant of nieuwsbrief. | 40 | 75 |
Er is aandacht besteed aan het debat in een medium met een gemiddeld bereik, bijvoorbeeld een lokale of regionale krant. | 60 | 125 |
Er is aandacht besteed aan het debat in een medium met een groot bereik, bijvoorbeeld De Telegraaf. | 80 | 250 |