Stap 1: Maak je babbelklaarStap 2: Kijk mijn babbelboxStap 3: Babbelen maar!Stap 4: Babbelbox in de media

Stap 1: Maak je babbelklaar

Waar staat je babbelbox? Hoe haal je babbelaars over om in de camera te praten? Waar moeten mensen over  babbelen?  

Tip: Google ‘Babbelbox Man Bijt Hond’ om een idee te krijgen wat de babbelbox precies inhoudt.

Maak een plan en lever dit bij je begeleider in. In het plan komen de volgende punten aan bod:
  • Maak een tijdsplan: wanneer ga je welke stap uitvoeren en hoe lang ben je ermee bezig? 
  • Op welke drukke plek staat de babbelbox? In een winkelcentrum, een bedrijfskantine, op de markt of bij een sportclub? Heb je toestemming nodig om daar te staan?
  • Hoe gaan jullie mensen overhalen om mee te doen aan de babbelbox?
  • Bedenk 10 voorbeelden van kindslavernij die bij je campagneboodschap passen. Denk bijvoorbeeld aan een populaire vakantiebestemmingen waar veel kinderprostitutie voorkomt. Of producten zoals chocolade, telefoons en kleding, die door kinderen zijn gemaakt en die in Nederland door veel mensen worden gebruikt.
  • Zoek voor elk voorbeeld uit op welke manier kindslaven erbij betrokken zijn. Worden ze bijvoorbeeld in bepaalde vakantielanden misbruikt in de prostitutie of maken ze producten?
  • Babbel ook op internet. Hoe ga je er voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen reageren op je babbelbox vraag? Zet je je vraag op Facebook, Twitter of een forum zoals Viva, Fok of Geen Stijl? Wanneer begin je hier mee?

Begeleider
Criteria Punten
Het plan voldoet niet aan alle eisen Verbeter
Het plan voldoet aan alle eisen en er zijn 10 voorbeelden bedacht. 20
Het plan is goed en uitgebreid uitgewerkt en de 10 voorbeelden zijn compleet en verrassend. 40

Stap 2: Kijk mijn babbelbox

De babbelbox moet opvallen, zodat mensen hem niet zomaar voorbij lopen. Maak kaartjes en een poster of spandoek zodat je babbelbox helemaal af is. 

  • Maak 10 kaartjes. Op elk kaartje staat een foto van 1 van de 10 voorbeelden. Op de achterkant staat wat kindslavernij te maken heeft met dat voorbeeld. 
  • Maak een poster of spandoek met de tekst 'Babbelbox' erop en plaatjes en teksten met voorbeelden die te maken hebben met je campagneboodschap.
  • Schrijf op een briefje wat je aan de mensen op straat gaat vertellen over je campagne en stille ramp.
  • Laat het commandocentrum het briefje, de 10 kaartjes, spandoek en poster zien. Pas als alles is goedgekeurd kun je op pad gaan.
Variatietip: Maak een hokje van karton rond jullie babbelbox, waarin mensen kunnen staan. Het hokje beplak je met foto’s, plaatjes en teksten over kindslavernij. 
Commandocentrum
Criteria Punten
De kaartjes en poster of spandoek zien er simpel uit. Het materiaal geeft de mensen weinig informatie over de stille ramp. 50
De kaartjes en poster of spandoek zien er mooi uit. Het materiaal geeft weinig informatie over de stille ramp. 75
De kaartjes en poster of spandoek zien er simpel uit. Het materiaal maakt de stille ramp goed duidelijk. 125
De kaartjes en poster of spandoek zien er mooi uit. Het materiaal maakt de stille ramp goed duidelijk. 150
De kaartjes en poster of spandoek zien er mooi uit. Het materiaal maakt de stille ramp heel goed duidelijk. Er zijn extra’s zoals een zelfgemaakt hokje voor de babbelbox. 175

Stap 3: Babbelen maar!

Lok zoveel mogelijk mensen naar je babbelbox en haal ze over om voor de camera te antwoorden op de vraag ‘Werkt u mee aan kindslavernij?’
  • Laat de deelnemers uit de 10 kaartjes een voorbeeld kiezen wat  ze aanspreekt. Leg uit wat het plaatje te maken heeft met kindslavernij.
  • Zet ze voor de camera en stel ze dan de vraag: ‘Werkt u mee aan kindslavernij?’.
  • Maak 3 filmpjes van ongeveer 30 seconden. In elk filmpje is het volgende te zien:
    • Jullie stellen 1 vraag aan iemand.
    • Die persoon geeft 1 antwoord.
    • Let op! Zorg dat alle teamleden in een filmpje te zien zijn.
  • Zet elke deelnemer op de foto. Let op, er mogen maximaal 3 mensen op 1 foto. Zorg ervoor dat de babbelbox op elke foto te zien is.

Laat de foto's en filmpjes bij terugkomst in het commandocentrum zien.

Commandocentrum
Punten voor filmpjes (max. 3 filmpjes)
7 punten voor elk inhoudelijk zwak filmpje.
15 punten voor elk inhoudelijk sterk filmpje.
Punten voor personen (max. 3 personen per foto)
2 punten per persoon bij een babbelbox met weinig informatie over de stille ramp.
4 punten per persoon bij een babbelbox met veel informatie over de stille ramp.
Bonuspunten
25 punten bij foto's van minimaal 25 deelnemers.
50 punten bij foto's van minimaal 50 deelnemers.
75 punten bij foto's van minimaal 75 deelnemers.

Stap 4: Babbelbox in de media

De beste plaats voor je babbelbox is natuurlijk in de krant of op internet. Zo leren nog veel meer mensen over je stille ramp.
  • Benader de redacties van kranten, tijdschriften, nieuwsbrieven of internetsites en haal ze over om een artikel over je babbelbox te plaatsen.
  • Als er direct aandacht wordt besteed aan je babbelbox, post je een berichtje op jullie groepspagina met een link naar het nieuwsbericht.
  • Als ze toezeggen om aandacht aan jullie campagne te besteden, zorg dan voor een bevestiging die je als bewijsmateriaal kunt laten zien of horen in het commandocentrum. 
Commandocentrum
Criteria Punten
inhoudelijk zwakke babbelbox
Punten
inhoudelijk sterke babbelbox
Er is aandacht besteed aan de babbelbox in een medium met een erg klein bereik, bijvoorbeeld het intranet van school of het is zelf op internet geplaatst.  20  40
Er is aandacht besteed aan de babbelbox in een medium met een klein bereik, bijvoorbeeld een schoolkrant of nieuwsbrief.  40  75
Er is aandacht besteed aan de babbelbox in een medium met een gemiddeld bereik, bijvoorbeeld een lokale of regionale krant.  60  125
Er is aandacht besteed aan de babbelbox in een medium met een groot bereik, bijvoorbeeld De Telegraaf.  80  250

 

Terug naar overzicht