
Stap 1: Waar komen de poppen uit de kast?Stap 2: Het verhaal van de poppenStap 3: Beleef spannende avonturenStap 4: Poppenkast in de schijnwerpers

Maak een plan en lever dit in bij je begeleider. In het plan komen de volgende punten aan bod:
Tip: versier een bestaande poppenkast of kleed de poppen opnieuw aan zodat ze bij het verhaal over je stille ramp passen.
Terug naar overzicht
Stap 1: Waar komen de poppen uit de kast?
Bedenk hoe je poppenkastverhaal eruit komt te zien en op welke basisschool je de voorstelling gaat geven.
Tip: geef de voorstelling niet op een basisschool maar in een buurthuis, of maak een poppenkastvoorstelling voor volwassenen en voer hem op in een bedrijfskantine.Maak een plan en lever dit in bij je begeleider. In het plan komen de volgende punten aan bod:
- Maak een tijdsplan: wanneer ga je welke stap uitvoeren en hoe lang ben je ermee bezig?
- Schrijf op maximaal ½ A4 hoe het poppenkast verhaal er in grote lijnen uit gaat zien. Verwerk je campagneboodschap in het verhaal.
- Welke basisscholen ga je benaderen? Je oude basisschool of de school bij jou in de buurt?
- Hoe haal je de docenten over om mee te doen aan jullie campagne?
- Hoe zorg je dat er genoeg leerlingen komen kijken naar de poppenkast? Je zou de poppenkast in de pauze kunnen uitvoeren.
- Welke kranten, tijdschriften, weblogs, websites, clubbladen of nieuwsbrieven ga je vragen aandacht te besteden aan je campagne? Wanneer ga je de redacties benaderen?

Begeleider | |
Criteria | Punten |
Het plan voldoet niet aan alle eisen. | Verbeter |
Het plan voldoet aan alle eisen. | 20 |
Het plan is goed en uitgebreid uitgewerkt. | 40 |

Stap 2: Het verhaal van de poppen
Tijd om een school te regelen en de poppenkast te maken. Bedenk een indrukwekkend verhaal over kindslavernij. Regel of knutsel een poppenkast, poppen en andere spullen die je nodig hebt tijdens de voorstelling.
- Benader de docent van je oude basisschool of een basisschool in de buurt en haal hem of haar over om aan je actie mee te doen.
- Regel de poppen, apparatuur en materialen die je nodig hebt om de poppenkast uit te voeren.
- Laat aan je begeleider in de klas weten waar en hoe laat je poppenkast plaatsvindt.
- Inleiding: wat ga je voor de voorstelling aan de kinderen vertellen? Leg in ieder geval uit wie jullie zijn en waarom jullie deze voorstelling geven.
- Schrijf het poppenkastverhaal en de gesprekken tussen de poppen helemaal uit. Verwerk je campagneboodschap in het verhaal. Hou rekening met het niveau van de kinderen en maak het niet te eng of te zielig voor hun leeftijd.
- 5 vragen over de voorstelling die je na afloop aan de kinderen kunt stellen.
- Afsluiting: Wat vertel je aan het einde van de poppenkast?
Tip: versier een bestaande poppenkast of kleed de poppen opnieuw aan zodat ze bij het verhaal over je stille ramp passen.
Commandocentrum | |
Criteria | Punten |
De poppenkast en aankleding zijn simpel. Het verhaal en de vragen leren de leerlingen weinig over de stille ramp. | 25 |
De poppenkast en aankleding zijn mooi. Het verhaal en de vragen leren de leerlingen weinig over de stille ramp. | 40 |
De poppenkast en aankleding zijn simpel. Het verhaal en de vragen leren de leerlingen veel over de stille ramp. | 75 |
De poppenkast en aankleding zijn mooi. Het verhaal en de vragen leren de leerlingen veel over de stille ramp. | 150 |

Stap 3: Beleef spannende avonturen
Voer de poppenkast op en laat de leerlingen actief meedoen. Maak van de voorstelling leuke filmpjes.
- Vertel wie jullie zijn, waarom jullie hier zijn en wat jullie gaan doen.
- Voer de poppenkast op en laat de leerlingen aan de poppen
vragen stellen.
- Als er weinig vragen zijn, laat dan de poppen vragen stellen.
- Filmpje 1:
- De leerlingen die meedoen aan jullie poppenkast.
- De inleiding van de poppenkast.
- Filmpjes 2 en 3:
- Jullie stellen tijdens de poppenkast een vraag aan een leerling.
- De leerling beantwoordt de vraag.
- Let op! Zorg dat alle teamleden in de filmpjes te zien zijn.
- Als je niet mag filmen, neem dan in plaats hiervan foto's. Op de foto's is te zien: het publiek bij de poppenkast en de teamleden die de voorstelling geven.
- Neem een briefje van de docent of eigenaar van de locatie mee waarin staat wat jullie hebben gedaan tijdens de voorstelling, hoe lang de poppenkast heeft geduurd en wat hij/ zij van de poppenkast vond.
Laat de foto's en filmpjes bij terugkomst in het commandocentrum zien.
Let op! zonder briefje krijg je geen punten voor de filmpjes of foto's.Commandocentrum | |
Punten voor filmpjes (max. 3 filmpjes per voorstelling) | |
7 punten per filmpje bij een inhoudelijk zwakke poppenkast. | |
15 punten per filmpje bij een inhoudelijk sterke poppenkast. | |
Als er geen filmpjes zijn: 7 punten per foto (max. 3 foto's). | |
Criteria |
Punten per voorstelling |
De poppenkast ziet er simpel uit en geeft weinig informatie over de stille ramp. | 75 |
De poppenkast ziet er mooi uit en geeft weinig informatie over de stille ramp. | 120 |
De poppenkast ziet er simpel uit, maar geeft veel informatie over de stille ramp. | 150 |
De poppenkast ziet er mooi uit en geeft veel informatie over de stille ramp. |
200 |

Stap 4: Poppenkast in de schijnwerpers
Vraag een lokaal nieuwsblad, nationale krant, televisieprogramma of website om aandacht te besteden aan je campagne. Op die manier breng jij je stille ramp bij nog meer mensen onder de aandacht.
- Benader de redacties van tv-programma’s, kranten, tijdschriften, weblogs of nieuwsbrieven en haal ze over om aandacht te besteden aan je campagne.
- Zorg er voor dat in het nieuwsitem Breaking News wordt genoemd en uitgelegd.
- Als er direct aandacht wordt besteed aan je campagne, post je een berichtje op jullie groepspagina met een link naar het nieuwsbericht.
- Als er later aandacht wordt besteed aan je campagne, post je een berichtje op jullie groepspagina met een link naar een bewijsstukje. Hierin staat welke informatie jullie naar de redactie hebben gestuurd en waar en wanneer er aandacht wordt besteed aan jullie campagne.
- Vermeld dat het hier gaat om campagne A8 stap 4.
Commandocentrum | ||
Criteria |
Punten inhoudelijk zwak artikel |
Punten inhoudelijk sterk artikel |
Jullie poppenkast komt in een medium met een erg klein bereik, bijvoorbeeld het intranet van school of het artikel is zelf op internet geplaatst. | 20 | 40 |
Jullie poppenkast komt in een medium met een klein bereik, bijvoorbeeld een schoolkrant of nieuwsbrief. | 40 | 75 |
Jullie poppenkast komt in een medium met een gemiddeld bereik, bijvoorbeeld een lokale of regionale krant. | 60 | 125 |
Jullie poppenkast komt in een medium met een groot bereik, bijvoorbeeld een bekende website of een nationale krant. | 80 | 250 |
Jullie poppenkast komt in een medium met een zeer groot bereik, bijvoorbeeld De Wereld Draait Door. | 160 | 400 |