Stap 1: Waar speel je memory?Stap 2: MemoryStap 3: Mix & MatchStap 4: Strafspel in de media

Stap 1: Waar speel je memory?

Waar ga je memory spelen? Welke straffen en vergrijpen komen er in je spel voor? En welke bedrijven ga je vragen om mooie prijzen te sponsoren?

Maak een plan en lever dit in bij je begeleider. In het plan komen de volgende punten aan bod: 

  • Maak een tijdsplan: wanneer ga je welke stap uitvoeren en hoe lang ben je ermee bezig? 
  • Waar ga je je memoryspel spelen? Bijvoorbeeld bij je sportclub, op school of in een winkelcentrum? 
  • Welke vergrijpen en bijbehorende straffen ga je opnemen in je memoryspel. Bijvoorbeeld vrouwen die de gevangenis in moeten, omdat ze auto rijden of een man die de doodstraf krijgt, omdat hij homoseksueel is. Kies in ieder geval vergrijpen en straffen die passen bij je campagneboodschap.
  • Hoe haal je zoveel mogelijk mensen over om mee te doen aan je memoryspel?
  • Wat vertel je de deelnemers over je stille ramp? Gebruik hierbij je campagneboodschap.
  • Welke bedrijven ga je vragen om leuke kleine prijzen te sponsoren? 
  • Hoe haal je deze bedrijven over om prijzen te sponsoren? In ruil voor de prijzen kun je op het memoryspel reclame maken voor deze bedrijven.
  • Hoe en wanneer ga je het spel op Facebook zetten (zie stap 4)?


Begeleider
Criteria Punten
Het plan voldoet niet aan alle eisen. Verbeter
Het plan voldoet aan alle eisen. 20
Het plan is goed en uitgebreid uitgewerkt 40

Stap 2: Memory

Maak een mooi groot bord met de 12 vergrijpen en 12 losse kaarten met op elke kaart één van de bijbehorende straffen. Maak klittenband, touwtjes of dubbelzijdig plakband aan de kaarten, zodat mensen de kaart op het vergrijp kunnen plakken of hangen.

Tip: Zorg er voor dat je opvalt, maak bijvoorbeeld een spandoek. 

  • Bezoek bedrijven en regel leuke prijzen in ruil voor reclame tijdens je memoryspel.
  • Maak het memoriespel.
  • Schrijf op een briefje wat je aan de mensen op straat gaat vertellen over je campagne en stille ramp. Gebruik hierbij je campagneboodschap.
  • Laat het commandocentrum het briefje, het memoriespel en de prijzen zien. Pas als alles is goedgekeurd kun je op pad gaan.
Commandocentrum
Criteria Punten
De memoriespel is simpel en geeft weinig informatie over de stille ramp. 30
De memoriespel is mooi, maar geeft weinig informatie over de stille ramp. 80
De memoriespel is simpel, maar geeft veel informatie over de stille ramp. 100
De memoriespel is mooi en geeft veel informatie over de stille ramp. 150
Bonuspunten Punten
Er zijn prijzen geregeld 50

Stap 3: Mix & Match

Haal zoveel mogelijk mensen over om je memory te spelen. Laat mensen raden welke straf bij welk vergrijp hoort, geef de winnaars kleine prijzen en vertel over je stille ramp. 

  • Maak 3 filmpjes van ongeveer 30 seconden. In elk filmpje is het volgende te zien:
    • Jullie halen mensen over om mee te doen aan je memoriespel en vertellen over de stille ramp.
    • De reactie van de deelnemer op jullie verhaal.
  • Let op! Zorg dat alle teamleden in de filmpjes te zien zijn.
  • Maak een foto van elke deelnemer als diegene meedoet aan jullie spel. Er mogen maximaal 3 personen tegelijk op een foto staan. 
Laat de foto's en filmpjes bij terugkomst in het commandocentrum zien. 
Commandocentrum
Punten voor filmpjes (max. 3 filmpjes)
7 punten voor elk inhoudelijk zwak filmpje.
15 punten voor elk inhoudelijk sterk filmpje.
Punten voor personen (max. 3 personen per foto)
2 punten per persoon bij een memoriespel met weinig informatie over de stille ramp.
5 punten per persoon bij een memoriespel met veel informatie over de stille ramp.
Bonuspunten
25 punten bij foto's van minimaal 25 deelnemers.
50 punten bij foto's van minimaal 50 deelnemers.
75 punten bij foto's van minimaal 75 deelnemers.

Stap 4: Strafspel in de media

De beste plaats voor je strafspel is natuurlijk in de krant of op internet. Zo leren nog veel meer mensen over je stille ramp.
  • Benader de redacties van kranten, tijdschriften, nieuwsbrieven of internetsites en haal ze over om een artikel over je strafspel te plaatsen.
  • Als er direct aandacht wordt besteed aan je strafspel, post je een berichtje op jullie groepspagina met een link naar het nieuwsbericht.
  • Als ze toezeggen om aandacht aan jullie campagne te besteden, zorg dan voor een bevestiging die je als bewijsmateriaal kunt laten zien of horen in het commandocentrum. 
Commandocentrum
Criteria Punten
inhoudelijk zwak strafspel
Punten
inhoudelijk sterk strafspel
Er is aandacht besteed aan het strafspel in een medium met een erg klein bereik, bijvoorbeeld het intranet van school of het is zelf op internet geplaatst.  20  40
Er is aandacht besteed aan het strafspel in een medium met een klein bereik, bijvoorbeeld een schoolkrant of nieuwsbrief.  40  75
Er is aandacht besteed aan het strafspel in een medium met een gemiddeld bereik, bijvoorbeeld een lokale of regionale krant.  60  125
Er is aandacht besteed aan het strafspel in een medium met een groot bereik, bijvoorbeeld De Telegraaf.  80  250

 

Terug naar overzicht