
Stap 1: Nu we eraan komenStap 2: Nu we verkleed zijnStap 3: Nu we bij uw huis zijnStap 4: Nu we bij de politie zijn

Maak een plan en lever dit in bij je begeleider. In het plan komen de volgende punten aan bod:

Terug naar overzicht
Stap 1: Nu we eraan komen
In welke straten ga je de gastvrijheid testen? Hoe haal je mensen over om je even binnen te laten? Hoe voer je een gesprek over mensen die verkeerd gestraft worden? Wat wil je zelf graag vertellen?
Tip: Google ‘BNN nu we er toch zijn’ en bekijk hoe het tv-programma gaat.
Maak een plan en lever dit in bij je begeleider. In het plan komen de volgende punten aan bod:
- Maak een tijdsplan: wanneer ga je welke stap uitvoeren en hoe lang ben je ermee bezig?
- In welke straten bel je bij de mensen aan?
- Wat ga je precies zeggen tegen de mensen die open doen, zodat je ook wordt binnengelaten?
- Wat ga je mensen vertellen over je stille ramp? Gebruik hierbij je campagneboodschap.
- Welke kranten, tijdschriften, weblogs, websites, clubbladen of nieuwsbrieven ga je vragen aandacht te besteden aan je campagne? Wanneer ga je de redacties benaderen?

Begeleider | |
Criteria | Punten |
Het plan voldoet niet aan alle eisen. | Verbeter |
Het plan voldoet aan alle eisen. | 20 |
Het plan is goed en uitgebreid uitgewerkt. | 40 |

Stap 2: Nu we verkleed zijn
Als je als gevangene langs de deur gaat, moet je er ook zo uitzien. Ze dragen het gevangenispak, waarin ze de afgelopen jaren hebben rondgelopen.
- Maak 10 vragen over het thema 'verkeerd gestraft'. Bijvoorbeeld de vraag: "Waarom is er volgens u zoveel criminaliteit in ontwikkelingslanden?". Let erop dat je de vragen niet alleen met ja of nee kunt beantwoorden. En dat de vragen passen bij je campagneboodschap.
- Verkleed je als gevangene.
- Maak 6 bordjes met de tekst ‘gastvrij’. Maak er een touwtje aan zodat je ze aan de deur kunt hangen nadat je bij de mensen binnen bent geweest. Teken ze zelf of maak ze op de computer en print ze uit.
- Schrijf op hoe je mensen overhaalt om je binnen te laten. Gebruik hierbij je campagneboodschap.
- Kom langs in het commandocentrum en laat de bordjes, de 10 kaartjes met stellingen en je tekst zien.
Commandocentrum | |
Criteria | Punten |
Simpele bordjes met tekst gastvrij en inhoudelijk zwakke kaartjes met vragen/stellingen. | 20 |
Mooie bordjes met tekst gastvrij, maar inhoudelijk zwakke kaartjes met vragen/stellingen. | 40 |
Simpele bordjes met tekst gastvrij, maar inhoudelijk sterke kaartjes met vragen/stellingen. | 60 |
Mooie bordjes met tekst gastvrij en inhoudelijk sterke kaartjes met vragen/stellingen. | 100 |

Stap 3: Nu we bij uw huis zijn
Bel bij de mensen aan en haal ze over om jullie binnen te laten. Binnen voer je een gesprek over kindslavernij en stel je vragen. Maak van jullie campagne leuke filmpjes en foto´s.

- Maak 3 filmpjes van ongeveer 30 seconden. In elk filmpje is het volgende te zien:
- Wat jullie vertellen over de stille ramp aan de bewoner.
- De reactie van de bewoner.
- Zorg dat alle teamleden in een filmpje te zien zijn.
- Maak een foto van de bewoners terwijl jullie met ze praten.
Commandocentrum | ||
Punten voor filmpjes (max. 3 filmpjes) | ||
7 punten per filmpje met inhoudelijk zwakke vragen en antwoorden. | ||
15 punten per filmpje met inhoudelijk sterke vragen en antwoorden. | ||
Punten voor personen (max. 3 personen per foto) | ||
4 punten per persoon bij inhoudelijk zwakke kaartjes met vragen/stellingen | ||
7 punten per persoon bij inhoudelijk sterke kaartjes met vragen/stellingen | ||
Bonuspunten | ||
25 | Foto´s van minimaal 10 deelnemende bewoners. |
|
50 | Foto´s van minimaal 20 deelnemende bewoners. | |
100 | Foto´s van minimaal 50 deelnemende bewoners. |

Stap 4: Nu we bij de politie zijn
Je bent bij families thuis geweest en weet hoe gastvrij de mensen waren. Dit moet de hoofdcommissaris van de politie ook weten! Probeer ook via de media zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Maak 3 filmpjes van ongeveer 30 seconden. In de filmpjes is het volgende te zien:
- Filmpje 1:
- Dat jullie de receptie proberen over te halen om de (hoofd)commissaris, (hoofd)inspecteur of brigadier te spreken te krijgen.
- Filmpje 2:
- De persoon vertelt wie hij is en welke functie hij heeft bij de politie.
- Jullie vertellen aan de (hoofd)commissaris, (hoofd)inspecteur of brigadier over jullie campagne en de stille ramp.
- De reactie van die persoon op jullie campagne.
- Filmpje 3:
- Dat jullie samen met de (hoofd)commissaris, (hoofd)inspecteur of brigadier het bordje 'gastvrij' aan het politiebureau hangen.
- Let op! Zorg dat alle teamleden in de filmpjes te zien zijn.
- Zet de filmpjes op YouTube. Geef de filmpjes de naam: BREAKINGNEWS-A5-STAP4-[TEAMNAAM]. Post een berichtje op jullie groepspagina met de link naar de filmpjes.
- Benader radio, TV-zenders, websites en vraag ze om aandacht te besteden aan jullie campagne en stille ramp.
- Zorg er voor dat in het nieuwsitem Breaking News wordt genoemd en uitgelegd.
- Als er direct aandacht wordt besteed aan je actie, post je een berichtje op jullie groepspagina met een link naar het nieuwsbericht.
- Als er later aandacht wordt besteed aan je actie, post je een berichtje op jullie groepspagina met een link naar een bewijsstukje, waarin staat hoe, waar en wanneer er aandacht wordt besteed aan jullie actie.
- Vermeld dat het hier gaat op campagne A5 stap 4.
Commandocentrum | ||
Punten politiebureau |
||
20 punten voor een filmpje waarin te zien is dat jullie bij de receptie van het politiebureau vragen om de (hoofd)commissaris, (hoofd)inspecteur of brigadier te spreken. | ||
40 punten voor een filmpje waarin te zien is dat jullie samen met de (hoofd)commissaris, (hoofd)inspecteur of brigadier het bordje gastvrij ophangen bij het politiebureau. | ||
100 punten voor een filmpje waarin te zien is dat jullie met de (hoofd)commissaris, (hoofd)inspecteur of brigadier spreken. Het filmpje is inhoudelijk zwak. | ||
150 punten voor een filmpje waarin te zien is dat jullie met de (hoofd)commissaris, (hoofd)inspecteur of brigadier spreken. Het filmpje is inhoudelijk sterk. | ||
Punten media |
Punten inhoudelijk zwak item |
Punten inhoudelijk sterk item |
Je campagne in een medium met een erg klein bereik, bijvoorbeeld het intranet van school of het artikel is zelf op internet geplaatst. | 20 | 40 |
Je campagne in een medium met een klein bereik, bijvoorbeeld de lokale krant. | 40 | 125 |
Je campagne in een medium met een gemiddeld bereik, bijvoorbeeld een regionale televisiezender of krant. | 80 | 175 |
Je campagne in een medium met een groot bereik, bijvoorbeeld een nationale krant. | 120 | 250 |
Je campagne in een medium met een zeer groot bereik, bijvoorbeeld De Wereld Draait Door. |
160 | 400 |