Stap 1: Waar staat het Rad van Fortuin?Stap 2: Draai een rad in elkaarStap 3: Draaien maar!Stap 4: Rad van Fortuin draait door...

Stap 1: Waar staat het Rad van Fortuin?

Waar ga je het Rad van Fortuin organiseren? Welke bedrijven ga je vragen om mooie prijzen te sponsoren?

Maak een plan en lever dit in bij je begeleider. In het plan komen de volgende punten aan bod:
  • Maak een tijdsplan: wanneer ga je welke stap uitvoeren en hoe lang ben je ermee bezig? 
  • Waar organiseer je het Rad van Fortuin? Denk bijvoorbeeld aan je sportclub, op school, in een winkelcentrum, bejaardentehuis of buurthuis.
  • Hoe ga je het rad maken en welke materialen heb je daarvoor nodig?
  • Welke 6 voorbeelden van je stille ramp ga je op je rad zetten? Kies voorbeelden die passen bij je campagneboodschap.
  • Welke bedrijven ga je vragen om leuke prijzen te sponsoren?
  • Hoe haal je deze bedrijven over om prijzen te sponsoren? Je kunt in ruil voor de prijzen bijvoorbeeld reclame maken voor deze bedrijven maken op je rad.
  • Hoe haal je zoveel mogelijk mensen over om mee te doen aan je Rad van Fortuin?
  • Welke kranten, tijdschriften, weblogs, websites, tv-programma's of nieuwsbrieven ga je vragen aandacht te besteden aan je campagne? Wanneer ga je de redacties benaderen?


Begeleider
Criteria Punten
Het plan voldoet niet aan alle eisen. Verbeter
Het plan voldoet aan alle eisen. 20
Het plan is goed en uitgebreid uitgewerkt. 40

Stap 2: Draai een rad in elkaar

Maak een Rad van Fortuin en regel prijzen die mensen kunnen winnen. 
  • Uitleg: schrijf uit wat je de mensen op straat gaat vertellen over je stille ramp. Verwerk je campagneboodschap in de uitleg.
  • Bedenk 6 voorbeelden van stille ramp en schrijf per voorbeeld een kort tekstje. 
  • Maak een simpel Rad van Fortuin van karton of hout. Verdeel het rad in vakjes.
    • 2 smalle vakjes met de mededeling dat de deelnemer een prijs heeft gewonnen. Als de pijl daar eindigt, geef je een prijs weg.
    • 6 brede vakjes waarop je de tekstjes over je stille ramp plakt. Als de pijl daar eindigt, vertel je de mensen dat ze niets hebben gewonnen, maar leg je uit waar het tekstje op het Rad van Fortuin over gaat.
  • Bezoek bedrijven en regel leuke prijzen in ruil voor reclame tijdens het Rad van Fortuin.
  • Laat de uitleg, het rad en de prijzen zien aan het commandocentrum. Je kunt pas op pad gaan als alles is goedgekeurd.
Commandocentrum
Criteria Punten
Het rad ziet er simpel uit en leert de mensen weinig over de stille ramp. 50
Het rad ziet er mooi uit, maar leert de mensen weinig over de stille ramp. 75
Het rad ziet er simpel uit, maar leert de mensen wel veel over de stille ramp. 100
Het rad ziet er mooi uit en leert de mensen veel over de stille ramp. 175
Bonuspunten
50 punten als er prijzen zijn geregeld.

Stap 3: Draaien maar!

Haal zoveel mogelijk mensen over om deel te nemen aan je Rad van Fortuin. Laat mensen aan het rad draaien, geef prijzen weg en vertel over je stille ramp.
  • Maak 3 filmpjes van ongeveer 30 seconden. In de filmpjes is het volgende te zien:
    • Jullie leggen kort aan een deelnemer uit wat jullie stille ramp is.
    • De reactie van de deelnemer. 
  • Let op! Zorg dat alle teamleden in de filmpjes te zien zijn.
  • Maak een foto van elke deelnemer terwijl hij of zij aan het rad draait. 
Laat de foto's en filmpjes bij terugkomst in het commandocentrum zien.  
Commandocentrum
Punten voor filmpjes (max. 3 filmpjes)
7 punten voor elk inhoudelijk zwak filmpje.
15 punten voor elk inhoudelijk sterk filmpje.
Punten voor personen (max. 3 personen per foto)
2 punten per persoon bij een niet zo leerzaam Rad van Fortuin.
4 punten per persoon bij een leerzaam Rad van Fortuin.
Bonuspunten
30 punten bij foto's van minimaal 25 deelnemers.
60 punten bij foto's van minimaal 50 deelnemers.
100 punten bij foto's van minimaal 75 deelnemers.

Stap 4: Rad van Fortuin draait door...

Breng je Rad van Fortuin in het nieuws, vertel zo nog meer mensen over je stille ramp en scoor extra punten!
  • Benader de redacties van tv-programma’s, kranten, tijdschriften, weblogs of nieuwsbrieven en haal ze over om aandacht te besteden aan je campagne.
  • Zorg er voor dat in het nieuwsitem Breaking News wordt genoemd en uitgelegd.
  • Als er direct aandacht wordt besteed aan je campagne, post je een berichtje op jullie groepspagina met een link naar het nieuwsbericht.
  • Als er later aandacht wordt besteed aan je campagne, post je een berichtje op jullie groepspagina met een link naar een bewijsstukje. Hierin staat welke informatie jullie naar de redactie hebben gestuurd en waar en wanneer er aandacht wordt besteed aan jullie campagne.
  • Vermeld dat het hier gaat om campagne E13 stap 4.
Commandocentrum

Criteria
Punten
inhoudelijk zwak item
Punten
inhoudelijk sterk item
Een item over de campagne in een medium met een erg klein bereik, bijvoorbeeld het intranet van school of het artikel is zelf op internet geplaatst.  20  40
Een item over de campagne in een medium met een klein bereik, bijvoorbeeld een schoolkrant of nieuwsbrief.  40  75
Een item over de campagne in een medium met een gemiddeld bereik, bijvoorbeeld een lokale of regionale krant.  60  125
Een item over de campagne in een medium met een groot bereik, bijvoorbeeld een bekende website of een nationale krant.  80  250
Een item over de campagne in een medium met een zeer groot bereik, bijvoorbeeld EditieNL.  160  400

 

Terug naar overzicht